Hajde da pevamo… o sajberbulingu! Mora da se šalite!?

Sajberbuling (eng. cyberbullying) ili u prevodu vršnjačko digitalno nasilje. Iza ove rogobatne engleske kovanice krije se društveni fenomen svetskih razmera. A kad kažemo svetskih, mislimo i lokalnih. Danas u Srbiji svaki treći učenik je žrtva sajberbulinga. Istovremeno, u našim školama trećina učenika ovog trena vrši neki oblik digitalnog nasilja. I sad se  s pravom pitate: Kakvo pevanje vas je spopalo? i Ko to tamo peva o vršnjačkom nasilju na internetu? 

Omladinsko pozorište PATOS iz Smedereva je odlučilo da o ovom problemu ne samo peva, već glumi, svira i igra, snima muzičke spotove i na kraju sve to spakuje u celovečernji mjuzikl. O da, dobro ste pročitali! Oni se ne šale.  

Dečja posla

Pre sajberbulinga, postojao je samo buling, tj. vršnjačko nasilje. Evo jedne kratke, ali istinite priče. Tamo negde krajem prošlog veka, bio jednom jedan veliki odmor. Odmor ko’ odmor, ali zamislite sledeću scenu. Nekoliko drugara odluče da je super zabavno da jednog od njih (onog najsitnijeg, naravno) bace u školski kontejner. Na velikom odmoru. Pred svima. I dok se dobar deo publike smejao, u blizini je bio i domar koji sve to video i samo izustio – dečja posla.

Grozna slika, zar ne? Grozna svakako za jednog sedmaka. Ista ova situacija danas na nekom velikom odmoru bi bila 10 puta gora. Ma šta 10, 150k pregleda gora. Live story, Insta reels, TikTok video, pa mimovi… strava i užas. U slučaju da sećanje potisne taj događaj, tu je snimak cele situacije da te uvek podseti. Meh, dečja posla.

Loše vesti su se uvek najbrže širile, a danas, kada je svako od nas mali medij, gotovo u istom trenu SVI SVE saznaju. Međutim, iako je tako, iako ove slike brzo stignu do roditelja, nastavnika, zbornice, prijatelja, nekako i dalje se o tome dovoljno ne govori. Sajberbuling nije tema, to su nekako i dalje dečja posla. Osim kada više nisu. Kada se desi najgore, tema na kratko postaje medijska senzacija, a nakon nedelju dana opet odlazi u zaborav. Svako ko ide u osnovnu ili srednju školu deo je neke grupe na Viberu, What’s App-u ili je na nekoj od društvenih mreža. I svi oni znaju da je ovakav scenario vrlo realan. Sajberbuling je njihova svakodnevnica. 

Zlostavljanje na internetu je sledeća dimenzija ismejavanja, zastrašivanja koja se manifestuje uvredljivim porukama, fotografijama, video sadržajima koji se dele na mrežama. Ovaj oblik vršnjačkog nasilja je izuzetno teško kontrolisati, a često identitet nasilnika je nemoguće otkriti jer se za ovakve aktivnosti koriste i lažni nalozi.

Sajberbuling je izuzetan problem i zato nikako ga ne treba olako shvatiti, jer posledice po emocionalno stanje deteta mogu biti ogromne i dugoročne. To nije problem za guranje pod tepih i nikako nisu neka tamo dečja posla.

Priča sa lokala, tj. Vajbera

Smederevo je divan grad koji živi pored Dunava, sa sjajnim pričama iz prošlosti i  bogatim kulturnim nasleđem. Ali, ono što ga čini posebno lepim jeste mladost. U njemu se na ulicama još uvek igraju deca, a naročito mnogo mladog sveta i dalje ispuni korzo kada je vreme lepo. Mnogo učenika u školama znači i mnogo telefona, mnogo profila na mrežama i mnogo prilika da se neko povredi i bude žrtva sajberbulinga.

Evo samo jednog od njih. Ne tako davno, jedna posebna Vajber  grupa osnovaca je napravljena isključivo za deljenje uvredljivog sadržaja vezanih za jednu devojčicu. Grupa je trajala neko vreme dok neko od drugara nije odlučio da je prijavi. Roditelji i nastavnici su intervenisali i grupa je ugašena. Grupa je zatvorena i problem je rešen. Za okruženje je bar to bilo sve u vezi tog slučaja. Devojčica međutim, ima osećanja i sećanja i ona su i dalje bila vrlo živa. Priča bi tu možda bila gotova, da ta ista devojčica nije bila deo jednog pozorišta u kome je odlučila da je podeli među svojim drugarima sa scene. I tako…

Ko to tamo peva?

I tako je sajberbuling sreo PATOS. Šta zapravo znači PATOS? Pokretni alternativni teatar omladine Smederevo je bukvalan prevod, ali iza ovih slova se krije mnogo veća priča. Mladi Smederevci već generacijama (od 1986) u tom istom PATOS-u izražavaju svoje stavove, osećanja kroz pozorišnu igru i stvaralaštvo. PATOS je omladinsko pozorište sa statusom važnog i uticajnog centra neformalnog obrazovanja dece/mladih u Smederevu. Naše predstave su njihove autentične priče. Pozorište ima misiju da uključivanjem mladih kroz umetnost unapređuje interkulturalni dijalog i podstiče razvoj kritičkog mišljenja. Uz snažnu kulturnu, edukativnu i aktivističku rutinu PATOS je glas mladih koji govore o onome što je važno za njih, a samim tim i za čitavu lokalnu zajednicu idruštvo u Srbiji.

PATOS je sve, ali samo nije konvencionalan i komercijalan teatar. Svaka predstava u osnovi nosi eksperiment i intimnu pozorišnu revoluciju za njene stvaraoce. Pozorište okuplja mlade pozorišne praktičare i aktiviste (profesionalne glumce, dramske pedagoge, studente umetnosti i druge mlade ljude i tinejdžere) organizujući dramske interkulturalne radionice preko cele godine. U tom okruženju nastaju predstave, performansi, ali i pogrami kulture koji su uvek na neki način tematski povezani sa aktivizmom. Pored predstava pozorište organizuje festival, bioskop na otvorenom, programe razvoja mlade publike i dr. 

Zapravo, bilo je samo pitanje vremena kada će sajberbuling postati tema ovog pozorišta. Ono što možda niko nije preptostavljao, jeste da će se ova tema oblikovati kroz jednu raspevanu i razigranu formu poput mjuzikla.

LOL, LMAO, ROFL, BRB, AFAIK, SMH, NP, IMO ili Sajberbuling u prevodu

Nova vremena donose nove probleme. Novi problemi, zahtevaju nova i kreativna rešenja. Kroz atraktivnu umetničku formu PATOS želi da sajberbuling prevede u realnost i u temu o kojoj se slobodno govori i o kojoj se svuda razgovara – unutar zajednice i mikro zajednice (porodica, prijatelji, škola, razred, odeljenje). Obaveza umetnika, pedagoga je da o ovoj temi progovore na način koji najbolje poznaju. PATOS najbolje poznaje scenu, ali ovog puta se odlučio sa nešto izazovniju formu. 

Mjuzikl je uvek uzbudljiv scenski događaj, a naročito je atraktivan u manjim zajednicama gde nije često prisutan. Masovnost gledanja ovog mjuzikla je ključna, kao i prateće aktivnosti koje će se razviti u saradnji sa školskim pedagozima, poput razgovora, tribina, školskih anketa. Na taj način oni će prevesti sajberbuling u temu koja nije tabu i kojoj se razgovara, a samim tim otvoriti prostor u zajednici za razvoj alata za buduću prevenciju.

Ko su prevodioci? Pre svega mladi učesnici radionica interkulturalnog učenja kroz kreativni dramski proces (eng. drama devising). Kroz međusobnu razmenu uz dramske igre i promišljanja, učesnici ovih radionica povezuju lična pitanja i doživljaje sa predmetom učenja – u opom slučaju temom sajberbulinga. Zamišljanjem i odigravanjem, učenje postaje opipljivo, telesno, čulno i emotivno. Rezultat je kreativno uobličenje koje postaje snažan glas mladih koji se daleko prenosi. 

U prošlom periodu PATOS je producirao predstave za mlade koje su uključivale dosta igre i muzike. U saradnji sa rediteljkom, kreografkinjom i dramskom pedagoškinjom Sanjom Krsmanović Tasić i kompozitorom Jugoslavom Hadžićem iz Hleb teatra, a uz uz muzičku podršku orkestra Svetlost nastale do sada predstave „2100: Skaska o Aski“ (2020) i „Narcis/e“ (2021), koje se bave temama kao što su zagađenje životne sredine, mladalačka anksioznost usled diktata trendova društvenih medija i traganje za buntom u mladima. Mlade stvaraoce uvek treba izazivati. Sledeći izazov bi s toga bio mjuzikl koji bi zaokružio ovu trilogiju o mladima XXI veka. Do premijere ih čeka mnogo posla, ali bez obzira na formu,  početak je uvek najvažniji.

Od PATOS-a do teksta

Treća subota u februaru 2022. godine. Centar za kulturu Smederevo i još jedna obična pozorišna radionica. Već navikli na poluhladnu salu, radioničari brže bolje razmenjuju vežbe zagrevanja, ne bi li se zagrejali u svakom smislu te reči. Već neko vreme se govori o sajberbulingu i tema svakako nije iznenađenje. Tog dana u goste im dolaze Sanja i Jugoslav sa kojima su mladi glumci PATOS-a već radili na nekoliko predstava. Sve deluje poznato, ali ništa zapravo nije. Radimo mjuzikl, glasila je rečenica nakon koje je usledio smeh, neverica, smeh, šok, pa opet malo smeha. Tako je izgledao početak prevođenja sajberbulinga u mjuzikl u pozorištu PATOS iz Smedereva.

Prevodilačka ekipa se vikendima okupljala i prikupljala materijal, delila priče o ovoj temi koje su razigravali kroz glumu, ples ali ovog puta i pesmu. Uz sudar muzičkih ukusa, nastajale su brojne improvizacije. Bilo je tu hip-hopa, roka, balada, ali i narodnjaka. Bilo je smeha, ali i suza. Posle tri meseca rada, njihove priče i vežbe, ali i iskustva iz okruženja su pretočena u originalni dramski tekst, kao i nekoliko songova, koje je Jugoslav zajedno sa orkestrom Svetlost uzeo pod svoje da ih muzički uobliči. Dramski tekst je nešto očekivano za dvadesetak mladih učesnika, ali pesma, to je već nešto sasvim drugo.

Šta se krije iza prašume svetske mreže?

Više smo naučili iz trominutne pesme nego što smo naučili u školi.

  • Brus Springstin

Do mjuzikla će proći još nekoliko meseci. PATOS je počeo još jedan stvaralački uspon. Ovog puta uz muziku i pesmu. Pesmu koju će uživo preneti na sceni.Početak svakog procesa je mnogo značajniji kada ipak postoji neki pisani (muzički) trag. Umetnički tim je odlučio da iznenadi učesnike radionica i snimi sa njima i jedan muzički spot za pesmu U prašumi svetske mreže koja će se naći i u samom mjuziklu.Pozorište PATOS posle ove pesme nastavlja da prevodi sajberbuling. Njihova publika će sve to čuti, videti, osetiti i doživeti. A nakon toga, u Smederevu sigurno više ništa neće biti kao pre. Sajberbuling je važna tema za sve nas. O njoj moramo pričati, igrati i pevati. Važno je samo da ne ćutimo. 

Dušan Vulić

Tekst je objavljen u okviru projekata Interkulturalni dijalog o Evropskoj uniji i Hrabri iskoraci. Ovaj tekst je objavljen uz finansijsku pomoć Evropske unije i Balkanskog fonda za demokratiju (BTD), Nemačkog Maršalovog fonda Sjedinjenih Američkih Država. Za njegovu sadržinu isključivo je odgovorna autor(autorka) i ta sadržina nipošto ne izražava stavove Evropske unije, BTD-a, niti Vlade Sjedinjenih Američkih Država.